Wij Vertellen Hoe Je Toegevoegde Waarde Ideeën Verkoopt

Succesvol netwerken: Vijf succesfactoren bij netwerken!

1. Regelmatig netwerkbijeenkomsten bezoeken
Wanneer je met netwerken begint, is het van belang om een bepaalde regelmaat in het bezoeken van netwerkbijeenkomsten op te bouwen. Het is net als bij sporten: regelmaat en discipline zorgen voor een gezonde basis en meetbaar effect.
Veel beginnende netwerkers starten erg enthousiast en met goede voornemens. Maar voor ze het weten is er een jaar voorbij en zijn ze slechts sporadisch naar een netwerkbijeenkomst geweest. Netwerken zou een (goede) gewoonte moeten worden.

2. Een netwerkcoach inschakelen
Ondanks het feit dat ik al 25 jaar in verkoop zit en zelfs al 15 jaar verkooptrainingen geef, heb ik een netwerkcoach in de arm genomen. Dankzij het inschakelen van een netwerkcoach heb ik in zeer korte tijd de kneepjes van het (netwerk)vak geleerd. Zodoende heb ik voorkomen dat ik in alle beginnersvalkuilen ben gevallen. Met als resultaat veel nieuwe, waardevolle relaties en vooral meer business!

3. Op pad met de juiste mindset
Het geheim van een juiste mindset moet je echt leren kennen. Toen ik jaren geleden een eerste aanzet heb gedaan tot netwerken, had ik nog niet de inzichten en vaardigheden om snel de juiste mindset in te zetten. Het gevolg was dat deze pogingen niet erg succesvol waren. Inmiddels heb ik die inzichten wel en weet ik hoe het proces werkt. Ik weet wat er voor nodig is om met de juiste mindset succesvol te netwerken en ben nu in staat om mijn klanten dit te leren.

4. Vervolgafspraken daadwerkelijk laten plaatsvinden
Tijdens het bezoeken van netwerkbijeenkomsten verzamel je veel visitekaartjes. Dat is prima, maar het komt erop aan wat je doet met die visitekaartjes! Wie gaat wie bellen? Voor je het weet ben je twee maanden verder en zijn al die mooie netwerkgesprekken voor niets geweest. Leg daarom de gegevens van de visitekaartjes zo snel mogelijk systematisch vast, bijvoorbeeld in een CRM-systeem of in Excel. Stuur de mensen met wie je gesproken hebt de dag na jullie ontmoeting een LinkedIn-verzoek om met elkaar te “connecten” en maak concrete vervolgafspraken.

5. Het juiste doel van een netwerkgesprek bepalen
Veel verkopers gaan bewust of onbewust met het verkeerde doel een netwerkgesprek in. Wil je weten wat het enige juiste doel van een goed netwerkgesprek is? Wij helpen je graag bij het formuleren ervan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search