Skip links

De urgentie van urgentie bij verandertrajecten

Zonder voldoende urgentie besef, is het realiseren van belangrijke veranderingen erg lastig.

Waarom moeten we eigenlijk veranderen?

Waarom blijven zoveel consumenten veel te zwaar en onhandig leven? Ze beseffen onvoldoende wat de gevolgen zijn op de lange termijn. Het besef is in ieder geval onvoldoende motiverend om echt te gaan veranderen. Zo is het helaas vaak ook bij bedrijven.

De eerste stap die we doorlopen als we bij een organisatie een succesvolle verandering willen doorvoeren, is het bewustmaken van de urgentie van de verandering binnen het bedrijf. Vaak snappen mensen het nut van de verandering onvoldoende, het gaat toch allemaal wel prima? Het gevolg is dat het realiseren van draagvlak van gewenste verbeteringen op onnodig veel weerstanden kan rekenen.

Wat gaat er fout bij het creëren van urgentie? Waarom zijn we zo tevreden?

Vaak krijgt het personeel te horen wat er moet veranderen, maar wordt dit met onvoldoende feiten en visie onderbouwd en is de urgentie niet meetbaar. Wat kan er zoal fout gaan?

Het ontbreken van een crisis

Waarom moeten we veranderen, we verliezen toch geen geld, er dreigen geen ontslagen, we gaan niet bankroet. Waarom al dat gedoe? Als werknemers geen storm zien aankomen, gaan ze ook niet schuilen.

Te weinig feedback van buitenstaanders

Spreken we voldoende en diepgaand met ontevreden klanten? Bestuderen we in detail wat de concurrentie aan producten en diensten introduceert? Kijken we kritisch naar de ontwikkeling van ons marktaandeel of alleen naar de eigen verkoopcijfers? Beoordelen we onze winst in verhouding tot wat de industrietak doet of alleen tot onze prestatie van vorig jaar?

We zijn net mensen

En dus zijn we goed in het ontkennen van kansen en bedreigingen, zeker als we het druk hebben of gestrestst zijn. We hebben al genoeg werk, dus als we een groot probleem zien dat veel werk met zich meebrengt, proberen we dat te negeren.

Denk ook aan zaken als:

  • Afdelingsdoelstellingen met te weinig ambitie.
  • Individuele doelstellingen die de bedrijfsdoelstellingen uit het oog verliezen.
  • Te vriendelijk feedback systeem, managers zijn te weinig kritisch, willen vriendelijk gevonden worden.
  • Teveel luxe, grote kantoren, grote auto’s, grote feesten.

Vormen van positieve of negatieve urgentie

Urgentie wordt vaak negatief gezien, we moeten gaan veranderen omdat we bijna failliet gaan of omdat de markt verslechtert. Personeel moet soms ontslagen worden doordat de kosten hoger uitkomen dan de omzet. Dergelijke redenen worden snel begrepen en maken veranderen makkelijker.

Toch is er ook positieve urgentie, u ziet bijvoorbeeld bepaalde ontwikkelingen in de markt die u graag wilt benutten en hiervoor is een verandering binnen uw bedrijf nodig. Of u wilt graag blijven groeien en hiervoor moet er efficiënter gewerkt worden, hier zal een verandering voor nodig zijn, maar wel voor positieve doeleinden. De noodzaak om meer omzet en winst te maken moet wel kenbaar gemaakt worden en kan bijvoorbeeld zorgen dat wij meer met elkaar willen en kunnen investeren in innovatie en onze medewerkers. Dat zijn inspirerende redenen. Dat moet natuurlijk in de toekomst dan wel ervaren worden anders kunt u in de volgende verbeterronde meer wanttrouwen tegenkomen.

Hoe kunt u de urgentie verhogen?

Voor het verhogen van de urgentie tot een niveau die verandering mogelijk maakt, moeten we afscheid nemen van tevredenheid en ambitie omarmen. Er zijn vele manieren om dit te doen.

Zorg voor feedback

Laat managers spreken met ontevreden klanten, met ontevreden leveranciers, met ontevreden aandeelhouders.

Deel

Stuur informatie over klanttevredenheid, marktaandeel, winstgevendheid naar zoveel mogelijk mensen.

Deel nog meer

Zorg ervoor dat managers niet alleen goed nieuws delen maar ook de zorgen van het bedrijf, en dat op een eerlijke en open manier.

Verwijder overdaad

Stop met dure bedrijfsuitjes, dure catering, grote relatiegeschenken, etc.

Kansen

Overlaad mensen met informatie over toekomstige kansen, wat deze in de toekomst voor het bedrijf kunnen opleveren en wat nu nog ontbreekt om deze kansen te grijpen.

Wees ambitieus

Stel hoge doelen voor omzet, winst, klanttevredenheid, productiviteit, etc.

Samenhang

Zorg voor samenhang in de doelstellingen, ze moeten bijdragen aan het succes van het bedrijf, niet slechts aan een afdeling of het succes van een medewerker.

Samenvatting

  • Zorg voor urgentie, het is een cruciale eerste stap naar verbetering.
  • Neem voldoende tijd om problemen en trends regelmatig te observeren en te bepalen of ze een verbetering noodzakelijk gaan maken.
  • Communiceer dit zoveel en zo vaak mogelijk.
  • Onderbouw de veranderingen voldoende met (externe) feiten en cijfers.
  • Wees ambitieus in uw doelstellingen.
  • Maak uw verhaal niet te positief, hierdoor raakt de prikkel van de noodzaak uit beeld.
  • Geef medewerkers de tijd om aan de noodzaak van de verandering te wennen.
  • Plaatjes en grafieken maken de noodzaak van verandering vaak in één beeld heel krachtig duidelijk.

Acties

We hebben een aantal praktische acties op een rijtje gezet waardoor u urgentie binnen uw bedrijf kunt ontdekken of creëren.

Meldt u hieronder gratis aan en krijg de komende 4 weken elke maandag een mail met daarin een opdracht voor het creëren en ontdekken van urgentie!

Meld u gratis aan voor het urgentie traject

* Verplicht


Leave a comment