Het Motiveren Van Collega’s

Het motiveren van collega’s (én jezelf!)

Eerste natuurlijke reactie is (positief?) kritische reacties/vragen stellen

Wanneer een nieuw project moet worden opgepakt, en collega’s gaan daar voortvarend mee aan de slag, is het risico, dat na oplevering collega’s komen met allerlei vragen.

‘Waarom heb je het niet zo gedaan?’ en ‘heb je hier wel aan gedacht?’. Goede vragen, maar het motiveert de initiatiefnemer niet echt.

Waardering, complimenten en succes delen

Het is niet vanzelfsprekend om zelfs de kleinste zaken die goed gaan te benoemen. Het wordt vaak gezien als vanzelfsprekend dat kleine verbeteringen worden doorgevoerd, toch werkt het heel positief. Begin eens met een compliment, dat zorgt ervoor dat iemand zelf positiever blijft kijken naar het geleverde werk en het genomen initiatief.

Het helpt om met meer energie, plezier en zelfvertrouwen het werk te blijven doen. Het zorgt ook voor extra creativiteit en het blijvend durven nemen van meer initiatieven.

Wanneer jij zelf bedenkt waar jij trots op bent in wat je op een dag hebt gedaan, werkt dat precies zo. Heel positief en extra productief dus.

Het is nuttig en belangrijk dat jij regelmatig een blijk van waardering geeft aan medewerkers en/of collega’s. Zowel in een persoonlijk gesprek als in een vergadering. Een concreet compliment heeft de meeste uitwerking. Een voorbeeld: ‘hartstikke goed dat je ondanks alle drukte het rapport twee dagen voor de deadline gerealiseerd hebt, waardoor de klant extra verrast is’. In een positieve cultuur is het prettig werken, en dus effectiever.

Blijf trots op jouw verkoopconcept

Veel verkopers gaan (vaak onbewust) steeds minder geloven in de uniciteit en toegevoegde waarde van hun verkoopconcept. En zij worden onbewust steeds minder complimenteus over hun eigen verkoopconcept. Dit gebeurt doordat ze vaak te horen krijgen dat het bedrijf waar ze voor werken volgens de klant veel te duur is, of wanneer er klachten worden geuit. De USP’s en toegevoegde waarde van het eigen bedrijf worden daardoor vaak onbewust met minder overtuiging gepresenteerd. Een regelmatige ‘heisessie’ of teambuilding zorgt voor wederzijds begrip, en tegelijk kan weer eens worden belicht wat jouw organisatie, manier van werken en producten en/of diensten nu juist zo uniek maken.

Wat spreekt u aan in onze producten/diensten in het afgelopen jaar?

Het is ook belangrijk om regelmatig aan klanten te vragen waarom ze zo enthousiast zijn over jouw bedrijf en de oplossingen die jullie bieden. Deze positieve verhalen kun je weer gebruiken als testimonials en deze werken net zo als het geven van onderlinge complimenten. Helaas vergeten wij dit vaak, of wij durven het niet te vragen. Dit is een gemiste kans voor open doel.

Samenvatting

  • Reflecteer dagelijks of wekelijks over de zaken die goed gegaan zijn.
  • Geef elkaar dagelijks concrete complimenten.
  • Brainstorm regelmatig over de sterke kanten en toegevoegde waarde van jullie verkoop concept.
  • Vraag klanten eens om een testimonial of laat een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren.

 

Wij kijken graag met je mee om te zien wat medewerkers gemotiveerder en enthousiaster maakt, zeker als het gaat om ingrijpende veranderingen of verbeteringen bij zichzelf en/of in de organisatie. Waarbij het nog belangrijker is om succesvol de eindstreep te halen. Stuur gerust een bericht mocht je vragen hebben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search