Schermafbeelding 2018 01 30 Om 11.31.31

5 tips voor een positieve mindset verandering

Binnen veel bedrijven is het lastig om veranderingen door te voeren doordat het veel weerstanden opwekt, hiervoor zullen mensen met weerstanden mogelijk hun mindset moeten veranderen. In deze blog leren we u de verschillende fasen bij gedragsverandering te herkennen en hoe u een gedragsverandering kan verwezenlijken.

4 fasen van verandering

Bij het veranderen van uw mindset, komen er 4 fasen kijken. Lees hieronder wat deze fasen zijn en wat ze precies inhouden.

Fase 1: emotionele fase

De eerste natuurlijke reactie op belangrijke veranderingen is vaak emotie, boosheid, angst en frustratie. Dit is een geheel natuurlijke reactie omdat wij mensen bang zijn om uit onze comfortzone te gaan.

Fase 2: rationaliseren

Iemand die gevraagd wordt om te veranderen of de medewerking gevraagd wordt in iets nieuws, bedenkt vaak spontaan allemaal redenen waarom iets niet kan. Wees volgende keer eens bewust van het feit dat u als natuurlijke reactie redenen bedenkt waarom iets niet kan, terwijl dit eigenlijk niet nodig is.

Fase 3: ontdekken

U went wat aan het nieuwe idee, mening, werkwijze en/of gevraagde gedragsverandering. U stelt zich beetje bij beetje open om eens na te denken wat de mogelijke voordelen zouden kunnen zijn van de nieuwe situatie. Het is hierbij heel belangrijk dat u zich veilig en begrepen voelt in deze fase.

Fase 4: betrokken

U ziet de nieuwe situatie helemaal zitten en denkt zelfs mee over hoe we de nieuwe situatie kunnen bewerkstelligen.

Deze fasen volgen elkaar niet altijd logisch op. Het kan zo maar zijn dat iemand in fase 4 zit en door wat voor oorzaak dan ook weer terugvalt naar fase 2 en/of fase 1.

Maar het kan ook zo maar zijn dat iemand in een sneltreinvaart van fase 1 naar fase 4 over gaat. Het is belangrijk dat u zich bewust bent van deze mogelijke stadia en die herkent en daar ook goed op in weet te spelen met behulp van de volgende 5 tips.

5 tips: hoe krijg je mensen sneller mee bij verandering?

1. Rustig blijven, toon begrip voor boosheid, frustratie etc.

Als u met een voorstel komt, sta open en toon begrip voor de emoties. Geef daar voldoende aandacht aan door ze oprecht serieus te nemen en begrip te tonen. “Ik begrijp dat je boos bent voor het feit dat jij op een andere vestiging moet gaan werken”.

”Ik begrijp dat u kwaad bent dat u uw spullen deze week niet krijgt”. Geef altijd eerst aandacht aan de emotie en ga niet te snel in op de feiten en kom nog niet met oplossingen.

2. Laat merken dat je de bezwaren serieus neemt

Ga bij bezwaren niet gelijk in de verdediging met de woorden “Ja, maar….”; schrap deze woorden uit uw woordenboek als u mensen wilt overtuigen. Ja, maar… zorgt er voor dat uw gesprekspartner zich niet begrepen of zelfs aangevallen voelt.

Laat merken met de voorwaardelijke instemmingstechniek dat u het bezwaar begrepen heeft. Hiermee verplaatst u zichzelf in de schoenen van de ander. U toont begrip voor zijn standpunten.

”Ik begrijp dat jij de afstand te ver vindt naar de nieuwe werkplek.”

”Ik begrijp dat wij volgens jou van onze oorspronkelijke afspraken afwijken.”

3. Vraag een toelichting op het bezwaar met kleine verdiepende vragen

Verdiepende vragen zijn de vragen waardoor u wat meer duidelijkheid krijgt: “Waar moeten wij dan precies rekening mee houden?” “Ik sta open voor jouw redenen, kun je mij eens duidelijk maken waar precies jouw bezwaar zit?”

4. Vertrouwen opbouwen

Benadruk dat u er samen uit gaat komen. U kunt vertrouwen opbouwen door onder andere gebruik te maken van de volgende technieken.

Ga tijdens een gesprek in een hoek van 90 graden bij elkaar zitten, het is bewezen dat u zo een betere band opbouwt dan wanneer u recht tegenover elkaar zit. Geef in het gesprek over uw standpunt niet te veel argumenten, maar geef uw argumenten gedoseerd. Doordat u vertrouwen opbouwt met de persoon die mee moet gaan in een verandering, zorgt u ervoor dat
hij/zij sneller in fase 3 komt.

5. Duidelijk aangeven waarom

Bij veel veranderingen zie ik dat de voordelen van de verandering onvoldoende worden uitgelegd. Het is voor degenen die het anders willen inmiddels zo duidelijk dat ze vergeten het uit te leggen aan de personen die mee moeten veranderen. Probeer daarbij ook zoveel mogelijk voordelen te bedenken voor degene die meegaat in de verandering onder het moto ‘what is in it for me’. Vaak worden wel de voordelen voor de organisatie en/of de klant benoemt, maar onvoldoende de directe en/of indirecte voordelen voor de medewerker. Maak ook dat zo concreet mogelijk. Noem concrete voordelen. Vertel in plaats van: “daar gaan we
veel mee besparen”, “Daar gaan we 100.000 euro aan kosten mee besparen per jaar”.

Door ons bewust te zijn van een combinatie van de 4 fasen van verandering en de bijbehorende 5 tips, zijn we veel beter in staat klanten en collega’s mee te krijgen in positieve mindset veranderingen op welk gebied dan ook.

Nieuwsgierig geworden? Plan gerust een moment in mijn agenda om vrijblijvend telefonisch kennis te maken. Snel en gemakkelijk door middel van deze link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom! Kies hieronder één van onze werknemers om direct contact mee op te nemen.

Stel direct uw vragen via Whatsapp!
Search